Monday 23 December 2013

Nota Lapangan


Nota Lapangan

Nota lapangan ialah maklumat yang didengar, dilihat, pengalaman yang dilalui dan apa yang difikirkan sertamenjadi imbasan ke atas data yang ada. Maklumat yang diperolehi adalah seperti idea, strategi dan refleksi yangmempelbagaikan corak maklumat berkenaan. Membuat nota lapangan adalah salah satu cara melaporkanpemerhatian, refleksi dan tindak balas kepada masalah dalam bilik darjah. Seelok-eloknya, nota lapangan ditulissebaik sahaja masa pengajaran habis kerana apa yang berlaku dalam bilik darjah masih segar dalam ingatan guru.Nota lapangan terdiri daripada pelbagai jenis. Ada yang berpusatkan isu, maksudnya pemerhatian adalah fokuskepada isu-isu tertentu seperti mutu pengajaran, tingkahlaku pelajar dan perkara yang sedang berlaku.Kegunaan nota lapangan:

1.Guru dapat fokus pada isu-isu tertentu sepanjang masa pengajaran.
2.Guru dapat mereflek reaksi pelajar dan suasana dalam bilik darjah.
3.Guru dapat menyediakan maklumat tentang apa yang sedang berlaku terhadap seseorang pelajar yangboleh digunakan dalam kajian kes.
4.Guru boleh merakam perkembangan guru-guru lain

Kepentingan nota lapangan ialah:

1.meningkatkan kualiti penulisan sama ada kualiti isi, ejaan dan memberi rangsangan bagi membentukketajaman pemerhatian penyelidik
2.memberi tumpuan dalam pemerhatian
3.menjelaskan konteks sesuatu temuduga dilaksanakan
4.menyediakan log peribadi bagi penyelidik menjejak perkembangan kajian
5.memberi gambaran terhadap pelan penyelidikan yang berkaitan dengan pengumpulan data
6.memberi kesedaran kendiri terhadap pengaruh data
7.menyediakan bahan-bahan kajian kes pelajar tertentu. Maklumat yang diperolehi haruslah berbentukdeskriptif berbanding spekulatif.

Bagaimana nota lapangan diatur?

Ia dipecahkan kepada dua iaitu:

1. Muka hadapan mengandungi maklumat tarikh dan masa, nama penemuduga, tempat berjumpa, nombor set dan tajuk setiap lapangan.
2. Perenggan dan sisi. Susun atur nota lapangan harus mengambil kira perubahan yang berlaku seperti topik barudan maklumat baru. Apabila penyelidik ragu-ragu, dia harus memulakan perenggan baru manakala di ruangsebelah kiri, boleh dibiarkan kosong supaya catatan tambahan boleh dilakukan jika perlu.

Bentuk Kajian Lapangan
-data dikutip melalui temubual dengan responden kajian atau melalui pemerhatian terhadap fenomena yang dikaji

4.0 Kaedah Kajian
Kajian luar ini dilaksanakan melalui empat kaedah berikut:1

Pemerhatian.
 Pemerhatian di lapangan dijalankan bagi mengenal pasti jenis-jenis aktiviti sertakesannya terhadap alam sekitar fizikal di kawasan tersebut. Antara kesan yangdiperhatikan adalah seperti perubahan landskap, pencemaran dan hakisan.2.

Temu bual.
Temu bual telah dijalankan terhadap beberapa orang responden yang terdiridaripada pekerja di Pusat Pemeliharaan Gajah, peniaga dan penduduk sekitar.Soalan temu bual berkisar kepada kepentingan sektor pelancongan penduduk, dankesan yang timbul akibat kegiatan pelancongan yang dijalankan.




No comments:

Post a Comment